MNEMOTECHNIKI

TECHNIKI PAMIĘCIOWE

Komu z nas nie zdarzyło się mieć całkowitą pustkę w głowie na klasówce, bądź przed egzaminatorem, mimo, że uczyliśmy się przez kilka dni? Kto z nas nie miał irytującej odczucia, że zna, bądź powinien znać, jakieś słówko obce, ale za żadne skarby nie może przypomnieć sobie jego znaczenia? Ileż to razy w kilka dni po klasówce lub egzaminie zapomnieliśmy większość nauczonego materiału? Wiele osób ma kłopoty z ortografią, choć ma z nią do czynienie wiele lat.

Dlaczego standardowa nauka od lat opiera się na wzorze 3xZ – zakuć, zdać, zapomnieć? Winni jesteśmy sami! A w zasadzie to nasz sposób uczenia się polegający na wielokrotnym i mechanicznym wkuwaniu. To bardzo rzadko lubiana i nieskuteczna metoda. Wykorzystuje ona naszą pamięć krótkotrwałą, która wystarcza często tylko na okres sprawdzianu. To zjawiska niestety jest powszechnie spotykane we wszystkich szkołach.

Każdy z nas posiada również doskonałą pamięć długotrwałą. Pamiętamy mnóstwo wydarzeń, faktów, obrazów, chociaż mieliśmy z nimi do czynienia tylko raz w życiu, i to nieraz bardzo dawno temu. Nie da się zapomnieć śmierci bliskiej osoby, ulubionego zwierzęcia, ślubu w rodzinie czy uczucia dumy i radości ze zwycięstwa w zawodach sportowych. Nie trzeba łamać sobie ręki siedem razy, by zapamiętać jak to się stało!

Naszą pamięcią rządzą pewne mechanizmy, dzięki którym możemy uczyć się znacznie szybciej i pamiętać o wiele dłużej. Otóż na długo w naszej pamięci pozostają obrazy bądź wydarzenia wywołujące silne emocje. Te negatywne jak strach, rozpacz, wstyd; a także te pozytywne – szczęście, duma, zachwyt. Znacznie lepiej i chętniej uczymy się także informacji, które nas bawią i interesują. Zwróćmy również uwagę na fakt, że rzeczy niezwykłe, absurdalne bądź śmieszne na długo pozostają w pamięci, w odróżnieniu od tych potocznych i "bezpłciowych".

Opierając się na tych doświadczeniach powstały techniki mnemoniczne. Dzięki nim w kilka miesięcy można doskonale opanować język obcy, zapamiętać 48 potasowanych talii kart po kolei, nauczyć się w dwie godziny wszystkich stolic świata, opanować daty historyczne, czy tak jak Jędrzej Cytawa - rekordzista Guiness'a i mistrz świata - zapamiętać w 3 sek. 49 cyfr binarnych, bądź w sekundę -35.

Mnemotechniki, inaczej techniki pamięciowe, polegają na zabawie w skojarzenia, tworzeniu w myślach barwnych, fascynujących obrazów. Taka przygoda z własną wyobraźnią daje zaskakujące efekty, a jest przy tym miłą rozrywką. Ten naturalny i wesoły sposób zapamiętywania spotkać można już od 1 września 2014 w Naszej Szkole.
Podobne metody coraz powszechniej stosowane są już na świecie. W jednym z liceów w Sydney uczniowie przyswajają materiał trzyletniego kursu języka francuskiego zaledwie w czasie ośmiu tygodni. Grupa żołnierzy armii amerykańskiej ucząc się tymi metodami języka niemieckiego osiągnęła o 661 procent lepsze rezultaty niż grupa opierająca się na metodach standardowych.

Poprzez publikacje i instytucje Tony Buzana i Harry Lorayne’a techniki pamięciowe, znane już wybitnym starożytnym Grekom i Rzymianom, dotarły również do Polski. Coraz więcej szkół prowadzi kursy nowoczesnych metod uczenia się. W naszej Szkole wszystkie zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem tych metod. Dzieci dowiedzą się jak wykorzystywać swój olbrzymi potencjał zdobywania wiedzy, radzić sobie ze stresem, zdobyć pewność siebie, stworzyć optymalne środowisko uczenia się i połączyć swoje zainteresowania i ulubione formy spędzania czasu ze skutecznym zdobywaniem wiedzy i umiejętności.

Jak mawia Marek Szurawski, założyciel Akademii ECCE HOMO XXI, autor książki "Pamięć - trening interaktywny": jeśli chcesz uczyć się szybciej, skuteczniej i przyjemniej, musisz uczyć się INACZEJ!

W czasach olbrzymiej konkurencji na rynku pracy i stawianych coraz większych wymagań odnośnie znajomości języków obcych i posiadania wszechstronnych kwalifikacji, z pewnością warto skorzystać z możliwości własnego rozwoju jakie dają nowoczesne metody uczenia się.

Leszek Cytawa

Copyright © by http://szkola-tomaszow.ico.edu.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.Zaloguj